home

Érdekességek

Inkontinencia

Az inkontinencia gyakoribb probléma mint gondolnánk...
Szült már gyermeket vagy szeretne?
Esetleg úgy érzi hogy túlsúlyos és fogynia kellene?
Változókori tünetei vannak?
Gyakrabban jár wc-re mint kellene?
Ha bármelyikre is igen a válasz már érdemes foglalkoznia a kérdéssel.

Ahhoz hogy megértsük hogy miért is fontos a gátitomzat edzése, érdemes átgondolni működését. Gátizmaink szerepe sokrétű: egyrészt fontos a kismedencei szervek megfelelő pozícióban tartása szempontjából, lényeges a hasűri nyomás fenntartása és fokozása miatt, fontos hogy lehetővé teszi a szülést lágy szülőcsatornát képezvén, lényeges a mindennapos vizelet és székletürítés akaratlagos szabályozásában és nem utolsó sorban fontos szerepet alkot a szexuális érzékelésben is. Izomzatunk akkor képes ellátni ezen feladatokat ha erősen,jól és aktívan működik. Amint gyengül vagy sérül, a fölötte levő szervek megsüllyedhetnek, valamint a zárófunkció is károsodhat. A hasűri nyomás fokozódásakor így köhögés, tüsszentés, emelés, de akár futás esetén is elcseppenhet a vizelet.

A panaszok megjelenése előtt prevenciós céllal is fontos hiszen később minket is érinthet ez a probléma. Vannak azonban olyan élethelyzetek amikor különösen fontos odafigyelnünk. Ide sorolható a terhesség , a szülés, a túlsúly, mozgásszegény életmód és a változókor ami már önmagában is nagy rizikót jelent gátizmaink szempontjából. A várandósság kiemelten nagy rizikót jelent. A várandósság alatt jelentős arányban csökken a gátizomerő a hormonális működések hatására, a relaxin hormon jelentősen emelkedik, mivel a szervezet segíti a baba jobb elhelyezkedését és felkészíti az Anya szervezetét a szülésre, lazítva a kötőszöveteket, így az izmokat, izületeket egyaránt. Ebből adódóan a II. És III.trimeszterben nincs már rá mód hogy különösebben fejlesszük, de a fenntartására, a reflexes jól működésre és az izmok rugalmasságának fokozására, mindenképp hasznos. A jó hír hogy heti2x- találkozás szakemberrel és otthoni önálló gyakorlással elég lehet. A szülés előtti torna ami az izomerő fejlesztése szempontjából igazán segithet, érdemes tehát nagy hangsúlyt fektetnünk rá. Ha már pusztán azt a tényt nézzük hogy az életkor előrehaladtával nő az előfordulási gyakorisága, már ebből is kiderül hogy sokunkat érinthet. Már az első panaszok megjelentkezésekor érdemes felkeresnünk szakorvost( urulógus, nőgyógyász). Nem könnyű, de merjünk beszélni róla hogy minél hamarabb értesüljünk lehetőségeinkről. Amennyiben az orvos azt javasolja hogy a konzervatív megoldás segíthet, keressünk fel a témában jártas gyógytornász szakembert. Először érdemes szakember segítségével elsajátítanunk a gyakorlatokat, hiszen első feladatunk a helyes izomműködés megéreztetése, annak érdekében hogy a későbbiekben valóban a megfelelő izmokat tudjuk mozgatni. Közben a megbeszélt ismétlésszámmal a megtanultakat otthon is gyakorolni kell. Kitartónak kell lenni a torna sem vezet azonnali eredményhez, legalább 3 hónapnak el kell telnie a hogy a javulás érezhető legyen. Kezdetben legalább 3X 10 percet ronázzon, építse be a napirendjébe, az a lényeg hogy rendszeres legyen. Később ha rendeződik a probléma akár heti 2-3 alkalom gyakorlás is elég lehet az izomállapot fenntartásához.