home

Érdekességek

Hogyan üljünk helyesen a monitor előtt?

A prevenció fontossága a mai nagy cégek életében egyre inkább előtérbe helyeződik, hiszen sokkal többe kerül mindenkinek ha valaki a betegség miatt távolmarad a munkától, mintha kicsit jobban odafigyelünk és megelőzzük a problémákat. Az adminisztráció száma egyre inkább csak növekszik, így egyre fontosabb kérdés az hogy amikor egész nap a monitor előtt ülünk odafigyeljünk arra hogy hogyan is tartjuk magunkat. Mivel munka közben nem tudunk percenként odafigyelni helyes testtartásunkra, léteznek olyan eszközök amik segítenek minket ennek fenntartásában.

A hosszú ideig tartó ülés hatására a deréktáji és nyaki szakaszon jelentkező panaszosok száma egyre inkább csak növekszik.. Ha már munka közben figyelünk arra hogy hogyan is üljünk már nagyon nagy lépést tettünk előre.
De hogyan is üljünk a monitor előtt?
- Mivel testünk központja a medence elsőként a medence beállítása a legfontosabb szempont. Billentsük előre- hátra a medencénket párszor, utána a medence középhelyzetet megtartva üljünk úgy a széken hogy a fenekünket toljuk teljesen hátra. Ha ez egyenlőre nem megy aktívan és nem tudunk odafigyelni erre munka közben rakjunk a derekunk mögé derékpárnát ami segít fenntartani a medencénk és a derék megfelelő helyzetét.
- A térd 100-110 fokos szöget zárjon be inkább picit magasabban üljünk ,mint alacsonyabban így a medencénk is a megfelelő helyzetben tud maradni.
- Lábaink csípőszéles terpeszben legyenek, mindkét ülőgumónkra egyenletesen támaszkodjunk.
- Ha lehetőség van rá legyen székünknek kartámlája így néha azon tudjuk pihentetni kezünket.
- A szék háttámlája a lapockánk alsó csúcsáig érjen. Fontos hogy fejtetővel megnyújtózzunk és a fejünk a törzs folytatása legyen.
- Vállainkat ne húzzuk fel inkább lazán picit toljuk lefele, lapockánkat közelítsük a gerinoszlopunk felé.
Gyakoribb probléma még hogy a monitoron való munka közben a gépünk fentebb vagy lentebb, esetleg kicsit oldalt helyezkedik el, így vagy felfelé vagy lefelé kell néznünk, de leginkább előre helyezzük a fejünket ami nemcsak a porckorongok, de az egész gerincoszlopra és izmokra is rossz hatással van. Gondoljunk csak bele folyamatosan feszült állapotban vannak izmaink, egy idő után kifáradnak és egyre jobban megfeszülnek. Ezek után már csak idő kérdése a nyak- hát vagy derékfájás.
Léteznek olyan eszközök amik segítenek ülés közben a helyes testtartás fenntartásában, ezek a derékpárnák, ülőpárnák, ék alakú párnák, amik dinamikus ülést eredményeznek, ami azt jelenti hogy folyamatosan dolgoznak pici izmaink, amik egyébként nincsennek igénybe véve.
Az odafigyelés csak az elején nehéz, testünk, izomzatunk pár hét alatt megszokja hogy hogyan is kell tartani magunkat és egy idő után azt fogjuk észrevenni hogy természetessé válik az új helyzet, panaszaink pedig csökkenni fognak.