home

Érdekességek

Porckorongsérv

Mozgásunk, megfelelő testartásunk alapja a gerincoszlopunk épsége és annak fenntartása.

Főiskolás koromban azt tanultam hogy kétféle ember létezik: Akinek derékfájása van és akinek majd később lesz. Akkoriban úgy éreztem, hogy ez azért biztosan enyhe túlzás. Azóta nap mint nap megtapasztalom, hogy a derékfájás és a porckorongsérv kezelése mindennapi megoldandó feladatnak számít a rendelőben. Mivel nincsen nap derékfájás és porckorongsérv nélkül, fontosnak tartom hogy írjak picit bővebben róla. Előljáróban azért annyit elárulnék, ha porckorongsérvet diagnosztizáltak az még nem egyenlő a műtéttel és nem kell feltétlenűl megrémülni.


A porckorong más néven discus betegsége nagyon sok embert érint, népbetegségnek számít és bármennyire is meglepő a fiatalokat ugyanúgy érinti, mint az idősebbeket. A probléma kezelésében az első, hogy megértsük a porckorong szerepét. Csigolyáink között a rugalmas összeköttetést biztosítja, ezáltal felelős azért hogy gerincoszlopunk a megfelelő rugalmassággal tudjon mozogni és elviselni a rá nehezedő terheléseket. A csigolya test és a porckorong egymáshoz viszonyított aránya gerincszakaszonként különbözik, hiszen a különböző szakaszokon más és más mértékű mozgás és terhelés lehetséges.

A porckorong központi szerepet tölt be a gerincoszlop felépítésében, belsejében egy lágy terület: kocsonyás mag található, amit tömörebb rostos gyűrű vesz körül. A kocsonyás mag folyamatosan követi a gerinc mozgásait, előrehajláskor hátrafelé, hátrahajláskor pedig előrefelé mozdul el. A rostos gyűrű épsége a biztosíték arra hogy a lágy kocsonyás mag a porckorong belsejében marad. Ez a belső rész folyadékfelvétele és leadása révén tartja meg a kényes egyensúlyt ami miatt képes elviselni a rá nehezedő terhelést. Fekvő pozícióban, így leginkább amikor alszunk folyadékot vesz fel, függőleges helyzetben pedig a nap folyamán a terhelés hatására folyadékot veszít, ezért is mondják azt hogy reggel magasabbak vagyunk mint este. ( persze ez a valóságban 1-2 % magasság változást jelent)

Valójában a porckorongsérv kialakulása egy hosszú folyamat eredménye, hiszen iskolás korunkban görnyedünk az iskolapadban, utána otthon ugyanúgy rossz helyzetben ülve megírjuk a házifeladatunkat, később a munkahelyünkön hasonló rossz pozícióban dolgozzuk le mindennapjainkat, így végül azt mondhatjuk mire ténylegesen a porckorongsérv kialakul már jól megdolgoztunk érte. Mindeközben a porckorongok degenerációja bizonyos életkor során törvényszerűen elindul hiszen a kocsonyás mag folyadéktartalma az életkor előrehaladtával folyamatosan csökken. A porckorongok veszítenek rugalmasságukból, a rostos gyűrű rugalmatlanabb lesz, a külső erőkkel szemben sérülékenyebbé válik. Ezen szerkezeti változások a discus természetes öregedési folyamatának az eredménye. A folyamatos görnyedés hatására a hátsó túlterhelt szakaszon a szövetek meggyengülnek, egyre inkább kevésbbé lesznek ellenállóak a megnövekedett nyomással szemben. A sokáig egy irányú terhelés hatására a lágyrészek, szövetek elkezdenek gyengülni és egyszer csak megadják magukat. A külső rostos gyűrűben repedések alakulnak ki és így mivel szerkezetében már meggyengült engedi kitüremkedni a porckorong belső folyékony magját. A kiboltosulás a gerincvelő illetve abból kilépő ideggyökök nyomása révén fájdalmat, zsibbadást okozhat.

Gyakori az is, hogy a sérv nem közvetlenül az ideggyököt nyomja hanem a kialakult gyulladásos oedema okoz gyöki tüneteket a betegnek. Így egy picit visszavezetve a gondolatot, az ülés , nagymértékben felelős a porckorongsérv kialakulásáért. Ha átgondoljuk hogy ülés közben a medence hátrabillen, a háti görbület fokozódik a fejet pedig előre engedjük, aminek nem is olyan pici a súlya mint gondolnánk, egy erő folyamatosan a porckorongot hátrefelé a gerinccsatorna felé nyomja. Így a problémák kialakulása csak idő kérdése. Ha még nincsennek gerincbántalmaink akkor is érdemes nagy gondot fordítani a prevencióra, odafigyelni mindennap hogy hogyan is ülünk és tornával hogyan tudjuk egészségesen tartani gerincünket. Amikor már kialakult a porckorongsérv akkor sem kell feltétlenűl megijedni, hiszen ezen problémák jelentős része műtét nélkül gyógyítható. Létezik egy módszer ami kifejezetten az akut porckorongsérv problémájával foglalkozik.

Talán már sokan hallottak a MCKenize módszerről amit nagyon sok gyógytornász használ naponta sikeresen. A módszer Robin Mckenzie újzélandi gyógytornász nevéhez fűződik, aki egy aktív mozgásterápiára épülő rendszert dolgozott ki, amely fontosnak tartja a paciens által önmagában otthon végezhető gyakorlatokat. Ezekkel a gyakorlatokkal a paciens saját maga képes fájdalmát csillapítani, befolyásolni.

A kezelés során fontos szempont a kiújuló fájdalmak megelőzése. A terapeuta az első alkalommal elvégzett mozgássszervi vizsgálat alapján, személyre szóló, egyéni kezelési tervet állít fel, figyelve a torna, a mozdulatok fájdalomra gyakorolt hatását. A paciensek a könnyen elsajátítható gyakorlatok révén aktív résztvevőikké válnak gyógyulásuknak.

A következő találkozáskor már gyakran úgy érkeznek vissza mint akit kicseréltek, hiszen megkerestük azt a mozgásirányt ami számára leginkább hasznos. Persze ez csak az első lépés a kezelésben, hiszen mindez semmit sem ér ha nem változtatjuk meg a kiváltó okot.

Fontos részletesen átbeszélni a munka közbeni terheléseket, az otthoni teendőket hogyan kell végrehajtani, a gyógyulás minden esetben egy Komplex szemléletet kíván. A mi feladatunk elindítani a porckorong problémával szenvedőket ezen az úton és a paciens a mindennapokban elkezdjen odafigyelni és olyan mozgásformát kialakítani ami számára leginkább hasznos és persze élvezetes.

Mondhatjuk azt hogy innentől kezdve egy életen át oda kell majd figyelni, de ez mindenkire igaz, kis odafigyelés, nagy lépésnek számít ha porckorongról van szó.